Customize Consent Preferences

We use cookies to help you navigate efficiently and perform certain functions. You will find detailed information about all cookies under each consent category below.

The cookies that are categorized as "Necessary" are stored on your browser as they are essential for enabling the basic functionalities of the site. ... 

Always Active

Necessary cookies are required to enable the basic features of this site, such as providing secure log-in or adjusting your consent preferences. These cookies do not store any personally identifiable data.

No cookies to display.

Functional cookies help perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collecting feedback, and other third-party features.

No cookies to display.

Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics such as the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.

No cookies to display.

Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.

No cookies to display.

Advertisement cookies are used to provide visitors with customized advertisements based on the pages you visited previously and to analyze the effectiveness of the ad campaigns.

No cookies to display.

Exibir tudo

Estratégia de Influência e o modus operandi: análise dos casos de JBS e Odebrecht

Autores: Rui Fernando Correia Ferreira , Felipe Fróes Couto , Bruno de Almeida Vilela

Abstract:

O objetivo deste artigo foi analisar o modus operandi de estratégia de influência realizado pela JBS e Odebrecht para obter vantagem competitiva na relação com o Estado. Este trabalho propõe um avanço na compreensão teórica da estratégia de influência diferenciando-a do conceito genérico de não-mercado ao enfatizar o papel ativo e intencional das corporações em influenciar processos decisórios para benefícios regulatórios e legislativos ao demonstrar o modus operandi dos processos de contribuição de campanha, lobby, plataformas partidárias e corrupção. Foi utilizada a análise de conteúdo para analisar mais de 35 horas de vídeo com 27 executivos das respectivas empresas. O estudo revelou que as corporações JBS e Odebrecht desenvolveram métodos sofisticados de influência política para manipular decisões políticas e favorecer seus interesses comerciais. Foi possível, nesse sentido, identificar uma complexa teia de interações e influências que essas corporações exercem sobre a política e a governança.

Fonte: https://revistas.javeriana.edu.co/files-articulos/PaPo/29(2024)/6812641012/index.html

Disputa Societária e Soberania Territorial
2 de abril de 2025
Barroso fará aula inaugural de Master em políticas públicas e governo
4 de abril de 2025